دانستنی های طلا و جواهر, راهنمای خرید طلا و جواهرات

چگونه طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟

اهمیت تشخیص طلای اصل از تقلبی

از گذشته های دور استفاده از زیورآلات در بین خانم‌ها و آقایان مرسوم بوده و محبوبیت بسیاری داشته است. 

در آن زمان زیورآلات از سنگ، صدف، استخوان و فلزاتی مانند مس ساخته می‌شدند و به تدریج با کشف طلا و نقره به دلیل ارزش بالا، زیبایی و درخشندگی منحصر بفرد و خواص فیزیکی آنها، از این فلزها برای ساخت زیورآلات استفاده شده است. 

امروزه نیز اکسسوری‌ها و زیورآلات علاوه بر طلا و نقره از فلزاتی مانند مس، استیل، تیتانیوم و … نیز ساخته می‌شوند تا هر کس متناسب با سلیقه و توانایی مالی خود بتواند آنها را خریداری کند. 

به همین دلیل در بازار شاهد زیورآلاتی هستیم که شباهت بسیار زیادی به طلای اصل دارند، به طوری که گاهی تشخیص اصل از بدل آن غیر ممکن است. همچنین در زیورآلات نقره مواردی را مشاهده می‌کنیم که بسیار به طلای سفید شباهت دارد و همین امر موجب کلاهبرداری و سوء استفاده برخی از افراد سودجو شده است. 

حال اگر شما قصد خرید طلا داشته باشید و به مغازه طلا فروشی مراجعه کنید و فروشنده یک دستبند نقره را به جای طلا سفید و یا یک طلا ۱۰ عیار را به جای ۱۸ عیار به شما بدهد و نتوانید آن را تشخیص دهید، ضرر بزرگی کرده‌اید.

به همین دلیل در این مقاله از طلاسرا روش هایی را به شما آموزش می‌دهیم که به راحتی بتوانید طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهید. 

 

روش‌های تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی 

برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی روش‌های بسیاری وجود دارد که برخی از این روش‌ها را به راحتی می‌توانید در منزل نیز امتحان کنید، ولی گاهی این روش‌ها به زیورآلات شما آسیب می‌زند، پس بهتر است هنگام خرید طلا به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید و از خرید طلا از افراد ناشناس و یا دستفروشان خودداری کنید.‌

  • تشخیص طلا اصل براساس کد:

کدهای حک شده روی طلا می توانند به تشخیص اصل بودن طلا به ما کمک کنند. این کدها باید بسیار خوانا و دقیق باشد. در واقع این کدها اطلاعات کاملی درباره آن قطعه طلا می دهد که در زمان خرید و فروش بسیار مهم است. اگر کد حک شده روی طلا خوانا نبود، در خرید آن ریسک نکنید.

کدهای طلای اصل 375، 500، 583، 585، 750، 916، 958 و 999 است. در ضمن طلاهای قدیمی فاقد این کدها هستند به همین دلیل باید از روشهای دیگر برای تشخیص اصل بودن آنها استفاده کرد.

  • استفاده از آهنربا:

اگر در ساخت طلا از روکش استفاده نشده باشد, می‌توانید از آهنربا کمک بگیرید. فقط کافیست آهنربا را نزدیک قطعه طلای مورد نظر بگیرید، اگر طلا جذب آهنربا شود، یعنی تقلبی است و در غیر اینصورت اصل می‌باشد. 

  • کشیدن طلا بر روی سطوح:

در این روش باید طلا را روی سکه، سگک کمربند یا سطح سرامیکی بکشید. اگر رد طلایی به جا بماند طلا اصل و اگر رد سیاه یا خاکستری باقی بماند، طلا تقلبی است. در نظر داشته باشید که این روش خیلی قابل اطمینان نیست و به تنهایی نمی‌توان به آن استناد کرد.

  • انداختن طلا در داخل آب:

می‌توانید یک ظرف یا لیوان را پر از آب کنید و طلای مورد نظر را درون آن بیندازید, اگر قطعه مورد نظر روی آب بماند یعنی تقلبی است.

  • تشخیص طلای اصل با سرکه:

شما می‌توانید قطعه مورد نظرتان را ۵ دقیقه در سرکه بیندازید, اگر رنگ آن تیره شد یعنی آن قطعه طلا تقلبی است.

  • استفاده از وایتکس:

با ریختن مقدار کمی وایتکس روی قسمت کوچکی از طلا می‌توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. اگر پس از ریختن وایتکس طلا تغییر رنگ داد و سیاه شد، یعنی تقلبی است و اگر سبز، قهوه ای یا قرمز شد، یعنی اصل است. دقت داشته باشید که در این روش طلای شما آسیب می‌بیند و رنگ آن تغییر می‌کند.

  • تشخیص طلای اصل از تقلبی با اسید نیتریک:

تشخیص اصل بودن طلا با اسید نیتریک دقیقا مانند وایتکس است ولی در این روش آسیب کمتری به طلای شما وارد می‌شود.

  • تشخیص طلا از نقره:

گاهی نقره را به جای طلای سفید به مشتری می‌فروشند. حتما به خاطر داشته باشید که انعطاف نقره بیشتر از طلای سفید است و به مرور زمان تیره می شود.

  • استفاده از ید:

اگر روی طلای اصلی کمی ید بکشید, رد آن باقی نمی ماند و از بین می رود. اما اگر رد آن باقی بماند آن طلا تقلبی است. 

  • استفاده از یخ:

با قرار دادن یخ روی طلا و نقره می توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید. یخ قرار داده شده روی طلا یا نقره به سرعت ذوب می شود، به طوریکه شما فکر می کنید شئ داغی را روی آن قرار داده‌اید.

  • تشخیص طلا اصل با آبلیمو:

از آنجا که آبلیمو یک ماده اسیدی است روی تمام فلزات به جز طلا واکنش نشان می دهد و تغییر رنگ می دهد, اما با آغشته کردن طلا به آبلیمو هیچ تغییر رنگی در آن رخ نمی دهد.

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید