دانستنی های طلا و جواهر

آشنایی با انواع روش‌های ساخت طلا و جواهرات

انواع روش‌های ساخت طلا و جواهرات

گاهی به قطعاتی از طلا و جواهرات بر می‌خوریم که ظرافت زیادی در ساخت آنها به کار رفته و ما را به شگفتی وا می دارد که چگونه چنین طرح و نقش ظریفی روی فلز گرانبهایی چون طلا به وجود آمده است.

صنعت ساخت طلا و جواهرات از دیرباز تاکنون وجود داشته و این صنعت مانند هر صنعت دیگری  با گذشت زمان پیشرفت کرده و تغییرات زیادی در روش های ساخت، طراحی و تزیینات آن به وجود آمده است.

مراحل زیادی در ساخت طلا وجود دارد مثلا یکی از مراحل طراحی طلا و جواهرات است که در گذشته با دست انجام می شده اما امروز با پیشرفت تکنولوژی این کار را با نرم افزارهایی مانند ماتریکس، رانیو و.. انجام میدهند یا بعد از طراحی مدلسازی انجام می شود که این مدل از مواد مختلفی مثل موم، فلز، پلاستیک و… ساخته می شود. اما مهم ترین مرحله ساخت طلا، ریخته گری است که انواع مختلفی دارد و ما به توضیح آنها می پردازیم.

 

انواع روش های ساخت طلا

  • ریخته گری به روش خاک ماسه: یکی از روش های بسیار قدیمی ساخت طلا، ریخته گری به روش خاک ماسه است. در این روش مدل طلای مورد نظر را درون ماسه به وجود می آورند و قسمتهایی را برای ورود و خروج طلای مذاب شده در قالب تعبیه می کنند. بعد از آن طلای مذاب شده را درون قالب ماسه ای می ریزند. این روش بیشتر برای ساخت مدال و سکه بکار می رود و کمتر برای النگو و انگشتر استفاده می شود. 
  • ریخته گری به روش القایی: این روش به کمک ماشین  القایی و گاز آرگون انجام می شود. در این روش سیلندر در داخل ماشین قرار گرفته و به صورت اتوماتیک در قسمت زیرین بوته قرار می گیرد. حالا طلای جامد را درون بوته قرار می دهیم و درب آن را می بندیم. 7 دقیقه زمان نیاز است تا ماشین به دمای مطلوب رسیده و طلا را ذوب کند. قبل از تزریق طلای ذوب شده به داخل سیلندر، مسیرهای داخل سیلندر از گاز آرگون حفاظتی پر می شود تا مسیرها روان شده و آماده پذیرش طلای ذوب شده شود. حالا گاز آرگون توسط ماشین مکش شده و طلای ذوب شده در شرایط خلا به داخل سیلندر تزریق می شود. در انتها طلا از ماشین خارج شده تا اندکی خنک شود.
  • ریخته گری به روش موم گمشده: ریخته گری به روش موم گمشده روشی است که با آن می توان زیباترین و پیچیده ترین جواهرات را قالب گیری کرد. در این روش طرحی از جواهرات را توسط موم طراحی می کنیم بعد این طرح به پایه مومی مخروطی شکل متصل می‌شود و توسط قالب پلاستر پاریسی در بر گرفته می شود. در این قالب منفذ یا شکافی می گذارند تا موم قابل سوختن شود. وقتی قالب پلاستر خشک شد آن را درون کوره قرار می دهند و موم شروع به سوختن می کند. حالا درون قالب حفره‌ای به وجود می آید که می توانید از طریق منفذ، طلای ذوب شده را درون آن بریزید. طلای ریخته شده درون قالب سریع منجمد می شود و شکل حفره پلاستر را به خودش می گیرد. در انتها پلاستر را شکانده و قالب را خارج کنید.
  • ریخته گری گریز از مرکز یا روش سانتریفیوژ: در این روش از ساخت طلا، طلای ذوب شده را با کمک دستگاه سانتریفیوژ و در شرایط خلا درون قالب می ریزند. سرعت سانتریفیوژ در این روش بسیار مهم است، اگر سرعت بالا باشد ممکن است طلای ذوب شده از دستگاه بیرون بریزد و اگر سرعت پایین باشد ممکن است طلای ذوب شده قالب را به طور کامل پر نکند و طلا قبل از پر کردن قالب سفت شود به همین دلیل کسی باید از این روش استفاده کند که مهارت و تجربه ی زیادی داشته باشد.
  • ریخته گری به روش پرینت سه بعدی: یک روش جدید و امروزی در ساخت طلا است که مدل سازی در آن توسط کامپیوتر انجام می شود. در این روش طرح مورد نظر را به پرینتر سه بعدی مواد پلیمری می دهید. پرینتر مدل مورد نظر را با پلیمرهای خاص پرینت می‌کند و آن مدل از پرینتر بیرون می آید. حالا مدل پرینت شده را درون قالب ماسه ای قرار داده و مانند روش ریخته گری با ماسه، طلا را ریخته گری کنید تا طرح مورد نظر تولید شود.
  • ریخته گری مستقیم یا روش الکتروفرمینگ: روشی سریع و مقرون به صرفه برای تولید طلا و جواهرات است به همین دلیل محبوبیت بالایی دارد. در این روش جواهرات سبک وزن و توخالی تولید می شود. روش الکتروفرمینگ جدیدترین تکنولوژی تولید طلا است که می تواند طرح های پیچیده را تولید کند. در این روش یک مدل مناسب از نمونه مورد نظر تهیه می کنیم که قابلیت آبکاری شدن داشته باشد.  سپس مدل مورد نظر را درون محلول الکترولیت مناسب قرار می دهند که لایه فلزی از طریق الکترولیز روی آن رسوب می کند. وقتی ضخامت به حد مطلوب و مورد نظر رسید مدل پوشش داده شده از فلز مورد نظر از داخل محلول آبکاری خارج می شود و لایه فلز الکتروفرمینگ شده از مدل یا الگوی اولیه جدا می شود.

 

روش های ساخت طلا و جواهرات

انواع روش های تزیین طلا و جواهرات

  • سبک اره کاری: همانطور که از اسمش پیداست در این روش به کمک اره مویی، شکل و طرح مورد نظر را روی فلز برش می دهند که این کار بسیار ظریف است و نیازمند دقت بالایی است.
  • سبک مینا کاری: در این روش نقاشی و تزیینات مورد نظر روی فلز با رنگ های لعاب دار مخصوصی به وجود می آید و با پخت در دمای بسیار زیاد ثابت می شوند. در این روش سطح فلز باید کاملا صاف و صیقلی باشد.
  • سبک سیاه قلم: در سیاه قلم روی جواهرات با رنگ مشکی طرح خاصی را طرح ریزی می کنند. 
  • سبک خم کاری: به تکنیک شکل داده به انواع فلزات می‌گویند. سبک خم کاری یا به صورت فرم دهی با دست انجام می شود و یا با استفاده از قالب که در این روش آن قدر ورق را با یک میله روی قالب می کشند تا شکل قالب را به خود بگیرد و سپس آن را از قالب جدا می کنند.
  • روش اسید کاری: این روش برای ایجاد نقوش روی فلزات انجام می شود. در این روش ابتدا طرح مورد نظر بوسیله چاپگر روی نمونه طراحی شده و سپس با استفاده از اسید و جریان الکتریسیته روی فلز حک می‌شود. در انتها رنگ ضد اسید روی فلز پاک شده و فلز پرداخت می شود.

 

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید