آموزش نگهداری از طلا و جواهر, راهنمای خرید طلا و جواهرات

هر آنچه باید در مورد خرید و نگهداری طلا بدانید

نکاتی در مورد خرید طلا

افراد ممکن است با هدف های مختلف اقدام به خرید طلا کنند از خرید هدیه گرفته تا سرمایه گذاری. اما از آنجا که طلا ارزش بالایی دارد کوچکترین اشتباه هنگام خرید می تواند هزینه گزافی را برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به خرید طلا نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید خرید خوب و پرسودی داشته باشید.

نکات مهمی که قبل از خرید طلا باید بدانید

    1. هنگام خرید طلا به عیار آن توجه کنید. در ایران اغلب طلاها دارای عیار 18 می باشد. طلای دارای عیار 18 طلای خالصی است که با دیگر فلزات مثل مس و نقره ترکیب شده تا استحکام بیشتری پیدا کند و نرمی فلز طلا کمتر شود. ما در بازار طلای 14، 18، 20، 21، 22 و 24 عیار داریم که هر چه عیار طلا بیشتر باشد قیمت آن بالاتر است. این اعداد که نشانگر عیار طلا است اصولا در قسمتی که جلوی دید نباشد حک می‌شود.
    2. طلا و پلاتین بسیار شبیه یکدیگر هستند و تنها با کمک حروف حک شده روی جواهر می توان به طلا یا پلاتین بودن آن پی برد. اگر روی جواهر حرف K حک شده باشد اشاره به Karat یا همان عیار دارد و نشان می دهد آن جواهر از طلا ساخته شده و اگر حرف pt حک شده باشد نمایانگر این است که آن جواهر از پلاتین ساخته شده است.
    3. اگر یکی از هدفهایتان برای خرید طلا سرمایه گذاری است، بهتر است سراغ طلای کم اجرت بروید. زیرا اجرت ساخت طلا می تواند تا 30 درصد و حتی بیشتر هم از خریدار اخذ شود.
    4. با اینکه سنگ و نگین جلوه و جذابیت زیادی به طلا می دهد اما می تواند هنگام خرید و فروش به ضرر شما باشد. سنگ و نگین کار شده روی زیورآلات ارزشمند نیستند اما هنگام خرید هزینه  زیادی دارند و هنگام فروش هم ارزش طلای شما را کم می کنند.
    5. اگر قصد خرید زیور آلاتی را دارید که در آن از سنگ های قیمتی استفاده شده است حتما شناسنامه سنگ را نیز دریافت کنید.
    6. دقت کنید با دادن پول طلای نو طلای دست دوم خریداری نکنید. برای این کار بهتر است به قسمت هایی مانند قفل زیورآلات دقت کنید اگر دست دوم باشد در این قسمتها کمی رنگ رفتگی و خط و خش وجود دارد.
    7. بهتر است به نوسانات بازار توجه کنید و زمانی را برای خرید طلا انتخاب کنید که قیمت آن نسبت روزهای گذشته پایین تر آمده باشد. مثلا در بعضی مناسبت ها مانند محرم قیمت طلا کم می شود و نزدیک اعیاد قیمت طلا بالا می رود.
    8. حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید که علاوه بر فروش اینترنتی، فروش حضوری و نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد، امکان عودت محصول در صورت مغایرت وجود داشته باشد و صفحه پرداخت آن امن باشد.
    9. حتما به یاد داشته باشید هنگام خرید طلا فاکتور دریافت کنید. فاکتور مدرکی است که نشان می‌دهد شما مالک آن قطعه طلا هستید. همچنین اطلاعاتی مانند وزن طلا، تاریخ، مبلغ پرداختی و…روی آن نوشته شده است که هنگام فروش داشتن آن ضروری است. حتما مبلغ طلا را از طریق کارتخوان فروشگاه پرداخت کنید و رسید آن را نگه دارید. در کل در صورتی که به هر دلیلی در فروش طلا، تقلبی صورت بگیرد خریدار تنها با در دست داشتن فاکتور فروش می‌تواند اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

نکات مهم هنگام خرید طلا

چرا مراقبت و نگهداری از طلا مهم است؟

طلا از جمله اکسسوری هایی است که بسیار در بین افراد محبوب می باشد زیرا هیچ گاه از مد نمی افتد و در عین اینکه به استایل شما زیبایی خاصی می دهد گزینه خوبی برای سرمایه گذاری هم محسوب می شود.

اما یکی از دلایل زیبایی و جذابیت طلا درخشندگی آن است که اگر به درستی از آن مراقبت و نگهداری نشود، دیگر جلوه و زیبایی اولیه را ندارد، خصوصا طلاهایی که با سنگ های قیمتی تزیین شده‌اند.

اگر طلای خریداری شده ساخت خوب و کیفیت بالایی داشته باشد در صورتی که از آن به درستی مراقبت و نگهداری کنید، سالیان زیادی می تواند درخشش اولیه خود را داشته باشد. اینها از جمله مواردی هستند که به ضرورت نگهداری و مراقبت از طلا اشاره می کند.

نکاتی در مورد مراقبت و نگهداری از طلا

  1. یکی از موارد مهم در نگهداری طلا شستشوی آن ها است. شما می توانید یک محلول متشکل از آب و صابون آماده کنید و طلای خود را چند ساعت درون آن بگذارید و در انتها آنها را آبکشی کنید. روش دیگر این است که طلای خود را بین 10 تا 15 دقیقه درون سرکه سفید قرار دهید و سپس با دستمال نرم آن را خشک کنید. همچنین برای شستن طلا از خمیر دندان، آبلیمو و مایع ظرفشویی هم استفاده می کنند اما اگر طلای شما بسیار گران قیمت است و یا مزین به سنگهای قیمتی است، حتما برای تمیز کردن آن را به کارشناس مربوطه بسپارید.
  2. بهتر است طلا و جواهرات خود را جدا از یکدیگر نگهداری کنید تا قسمت‌های تیزی مانند سنگ های روی جواهرات یا زنجیرهای طلا روی قسمت‌های صاف و صیقلی دیگر زیور آلات خش نیندازد همچنین جعبه ای که روکش پارچه ای نرم داشته باشد را برای نگهداری زیورآلات خود انتخاب کنید.
  3. حتما طلاهای خود را دور از نور مستقیم خورشید، رطوبت، گرما و سرمای شدید نگهداری کنید زیرا اینها عواملی هستند که باعث خراب شدن زیورآلات شما می‌شوند. با این کار گرد و غبار روی طلای شما نمی‌نشیند و رطوبت باعث ایجاد لک و تغییر رنگ زودرس طلای شما نمی شود.
  4. هنگام رفتن به مهمانی بهتر است بعد از آرایش کردن و لباس پوشیدن طلا و جواهرات خود را بیندازید. به هیچ وجه عطر و ادکلن را روی طلای خود اسپری نکنید زیرا تاثیر منفی زیادی روی طلا و جواهرات دارند.
  5. مراقب باشید تا طلاهایتان با برخی مواد شیمیایی مانند رنگ مو، پاک کننده های آرایشی، تافت مو و.. تماس پیدا نکند، زیرا تاثیر بدی روی آنها می گذارد.
  6. هیچ گاه با طلا به استخر یا دریا نروید. نمک موجود در اب دریا باعث خوردگی طلا می شود و کلر موجود در اب استخر به طلا و سنگ های قیمتی آسیب وارد می کند. همچنین بهتر است با طلا به حمام نروید زیرا املاح معدنی درون آب می تواند به طلا آسیب برساند و آن را کدر کند.
  7. بسیار خوب است چند وقت یک بار به جای تمیز کردن طلای خود در خانه از کارشناس و جواهر فروش خود کمک بگیرید. خصوصا اگر طلای سفید دارید زیرا طلای سفید حساس تر از طلای زرد است و چند وقت یکبار به روکش نیاز دارد تا درخشندگی اولیه خود را داشته باشد.
  8. برای براق کردن طلا می توانید آن را درون خاک اره نجاری فرو کنید و با دست مالش دهید در انتها می بینید که طلا شفافیت و برق چشمگیری پیدا می‌کند.

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید