دانستنی های طلا و جواهر

تفاوت طلای زرد و سفید چیست؟

طلای زرد بهتر است یا طلای سفید؟

طلا و جواهرات همیشه از اکسسوری های پر طرفدار در میان افراد بوده است. به همین دلیل افرادی که در صنعت طلا و جواهرات فعالیت دارند، هر روز در تلاش هستند تا ایده ها و مدل های جدیدی را به بازار عرضه کنند و به این طریق فروش و سود خود را افزایش دهند. آنها علاوه بر تنوع در طرح، تنوع در رنگ طلا نیز به وجود آورده اند به طوری که شما در بازار از هر طرحی هم طلای زرد و هم طلای سفید آن را می یابید. اما به راستی تفاوت بین طلای زرد و سفید در چیست؟

تاریخچه ی طلا سفید

طلای زرد یک فلز گران بهایی است که از دوران باستان تاکنون در صنعت ساخت طلا و جواهرات کاربرد داشته است. اما طلای سفید در قرن نوزدهم تولید شد و در این صنعت مورد استفاده قرار گرفت. البته طلای سفید در ابتدا طرفداران زیادی نداشت، اما در سال 1990 کم کم به یک رقیب جدی برای طلای زرد تبدیل شد.

تفاوت ساختاری طلای زرد و سفید

طلا فلز بسیار نرمی است که در شرایط عادی انعطاف پذیر می‌باشد و می تواند با کوچکترین ضربه تغییر حالت دهد به همین دلیل در صنعت طلا و جواهرات این فلز نرم و گران بها را با دیگر فلزهای سخت ترکیب می کنند تا استحکام طلا بیشتر شود و بتوانند با آن انواع زیور آلات را بسازند.

نوع فلز سختی که با طلا ترکیب می کنند روی رنگ طلا تاثیر گذار است. مثلا طلای زرد از ترکیب طلا با فلز مس و روی به وجود می آید، اما هنگامی که طلا را با فلزهای محکم و سفید رنگی مثل پالادیوم، نیکل و نقره ترکیب کنند طلای سفید به وجود می آید.

لازم به ذکر است که طلای سفید رنگ خاکستری روشن دارد و برای اینکه ظاهری براق و درخشنده به آن بدهند روی آن یک روکش رودیوم می کشند، البته این روکش بین 8 تا 12 ماه دوام دارد و سپس از بین می رود و شما باید آن را تمدید کنید.

 

تفاوت عیار طلای زرد و سفید

عیار طلا میزان خالص بودن طلا را نشان می دهد و معیار آن مقدار طلای به کار رفته در 1000 گرم قطعه ساخته شده است.

عیار طلای خالص 24 است به عبارتی طلای 24 عیار صد در صد خالص است اما طلای 22 عیار ترکیبی از طلا و فلزات دیگر مثل مس است، به عبارتی در 1000 گرم طلای 22 عیار 900 گرم طلا و 100 گرم فلزات دیگر به کار رفته است. عیار 20، 21، 22 و 24 تنها در طلای زرد وجود دارد اما بالاترین عیاری که در طلای سفید به کار می رود 18 می باشد، که به این ترتیب  در 1000 گرم طلا سفید یا زرد 750 گرم طلا و 250 گرم فلزات دیگر وجود دارد.

ما طلای سفید 12 و 14 عیار نیز داریم که نسبت به طلای سفید 18 عیار محکم تر، ارزان تر و کم جلاتر می باشد. در نتیجه می توان گفت عیار در طلای زرد و سفید یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارد.

 

تفاوت کاربردی طلای زرد و سفید

از آنجا که طلای زرد نرم تر از طلای سفید است به راحتی خراشیده می شود و شما برای جلا دادن و ترمیم باید آن را پولیش کنید که در این صورت یک لایه از طلای شما می رود. اما چون در تولید طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود، استحکام آن بیشتر است و به راحتی خراشیده نمی شود و در صورت ایجاد خراش یا کدر شدن تنها کافی است یک لایه رادیوم روی آن کشیده شود. البته در نظر داشته باشید که ترکیبات طلای سفید ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود که این مورد در طلای زرد کمتر اتفاق می افتد.

 

تفاوت قیمت طلای زرد و سفید

از آنجا که میزان طلای خالص در طلای زرد و سفید به یک اندازه است، در نتیجه قیمت آنها نیز یکسان می باشد و تفاوتی باهم ندارد. البته بعضی از جواهرفروشان مبلغ بالاتری بابت روکش رادیوم در طلا سفید می گیرند که این کار عملا اشتباه است.

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید