دانستنی های طلا و جواهر, راهنمای خرید طلا و جواهرات

قیمت طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه قیمت طلا

یکی از خریدهای لذت بخش برای بیشتر افراد خصوصا خانم ها خرید طلا و جواهرات است. اما از آنجا که برای خرید این فلز گران بها باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید، بهتر است از چگونگی محاسبه قیمت آن هنگام خرید و فروش اطلاعاتی در دست داشته باشید تا به این طریق بتوانید خریدی را انجام دهید که جنبه سرمایه گذاری هم داشته باشد و هنگام فروش کمتر متضرر شوید.

نحوه محاسبه قیمت طلا هنگام خرید

برای محاسبه قیمت طلا نیاز به دانستن چهار مورد داریم: قیمت طلای خام، اجرت ساخت، سود طلا فروش، مالیات بر ارزش افزوده

۱. قیمت طلای خام: اولین موردی که در محاسبه قیمت طلا حائز اهمیت است، قیمت طلای خام است. منظور از طلای خام قیمت طلای به کار رفته در قطعه مورد نظر است که برای این کار وزن طلا را به گرم محاسبه کرده و ضربدر قیمت روز طلا می کنند و به این طریق قیمت طلای خام را به دست می آورند. البته قیمت موجود روی تابلوی مغازه های طلا فروشی برای طلای 18 عیار یا عیار 750 می باشد و اگر عیار طلا بالاتر و پایین تر باشد آن را با فرمول زیر تبدیل به وزن طلای 18 عیار می کنند و سپس قیمت آن را محاسبه می کنند.

فرمول تبدیل وزن طلا به عیار 750 = وزن طلا ضربدر عیار طلا تقسیم بر ۷۵۰

۲. اجرت ساخت: اجرت ساخت همان هزینه ای است که بابت ساخت طلا به کارگاههای طلاسازی پرداخت می‌شود که این هزینه را از قبل طلا فروش به طلا ساز پرداخت کرده و هنگام خرید از مشتری دریافت می کند. البته اجرت ساخت در طلاهای مختلف متفاوت است. هرچه مدل طلا به روزتر، جدیدتر و یا پرکارتر باشد اجرت بیشتری بابتش دریافت می شود. در کل برای اجرت نرخ مصوبی وجود ندارد اما به سه روش اجرت ساخت طلا را محاسبه می کنند؛ در روش اول که اجرت ساخت به تومان می باشد بابت هر گرم مبلغ معینی را محاسبه می کنند مثلا ده هزار تا سی هزار تومان برای طلای ایرانی که این مبلغ برای طلای خارجی بیشتر است. برای این کار مبلغ مورد نظر را ضربدر گرم قطعه طلا می کنند تا اجرت ساخت به دست آید، روش دیگر درصدی است که درصد مشخصی از وزن طلای خام اجرت ساخت می شود مثلا اگر 30 درصد باشد یعنی اجرت ساخت طلا 30 درصد قیمت طلای خام قطعه مورد نظر است، و روش آخر اجرت ساخت به تومان و درصد است مثلا طلا فروش می گوید اجرت این کار 20000 تومان و 5 درصد است که در این صورت به روش های بالا محاسبه کرده تا اجرت ساخت طلا را به دست آورند.

۳. سود طلا فروشی: طبق دستورالعمل اتحادیه طلا و جواهر سود قانونی طلا فروشان بابت فروش طلا 7 درصد می باشد. به این ترتیب طلا فروشان هفت درصد قیمت طلای خام و اجرت ساخت را محاسبه کرده و به عنوان سود خود از مشتری دریافت می کنند.

۴. مالیات ارزش افزوده: طبق قانون مالیات به پول طلا تعلق نمی گیرد و تنها 9 درصد هزینه اجرت و سود طلا فروشی را به عنوان مالیات طلای خریداری شده در نظر می گیرند و به مبلغ طلا اضافه می کنند.

برای محاسبه قیمت طلای خریداری شده تمامی این موارد را باهم جمع کرده و مبلغ کل همان مبلغ قطعه طلای مورد نظر می‌شود. لازم به ذکر است اگر زیور آلات شما دارای سنگ قیمتی باشد ارزش سنگ مزبور را جداگانه محاسبه می کنند که در فاکتور نیز نوشته می شود.

نحوه محاسبه قیمت طلا هنگام فروش

اگر قصد فروش طلای خود را دارید، بدانید هنگام فروش طلا بسته به شرایط قطعه طلای شما دو حالت پیش می آید:

  • اگر طلا شکسته و غیر قابل استفاده باشد: در این حالت قطعه طلای شکسته و غیر قابل استفاده باید ذوب شود تا دوباره قابل استفاده گردد به همین دلیل طلای شکسته و غیر قابل استفاده را بین یک تا دو درصد کمتر از قیمت تابلو می خرند.
  • اگر طلا تمیز و سالم باشد: اگر طلا فروش بتواند قطعه طلای مورد نظر را با جلا و تعمیر در ویترین مغازه بگذارد، آن را ممکن است به قیمت تابلو و همان هجده عیار بخرد، زیرا فروش طلاهای دست دوم سود بیشتری برای طلا فروشان دارد. لازم به ذکر است اگر قطعه طلای شما سنگ یا نگین داشته باشد ابتدا سنگ و نگین آن را جدا می کنند و فقط بابت وزن طلا به شما پول می پردازند در صورتی که شما هنگام خرید قیمتی معادل قیمت طلای 18 عیار بابت آن سنگ و نگین ها پول پرداخت کرده اید به همین دلیل بهتر است هنگام خرید طلا سراغ گزینه های بدون سنگ و نگین بروید تا هنگام فروش متضرر نشوید. همچنین در صورتی که طلای شما دارای سنگ قیمتی باشد قیمت آن سنگ هم جداگانه محاسبه می شود که معمولا هنگام فروش قیمت آن کمتر از هنگام خرید است.

 

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید