آشنایی با سنگ ها و جواهرات

فرق طلای سفید و زرد

طلای سفید و طلای زرد چیست؟

طلای خالص (طلای ۲۴ عیار) از قدیم الایام از زمین استخراج می‌شده و از ابتدا ماده‌ای با ارزش بوده. طلای خالص به رنگ زرد روشنه و خیلی هم نرمه. طلای خالص برای استفاده در جواهرات پیشنهاد نمیشه، چون جواهراتی که از طلای خالص ساخته میشن، زود از شکل می‌افتن و فرسوده و کج و کوله میشن.

برای جلوگیری از این اتفاق، طلا رو با فلز‌های دیگه ترکیب می‌کنن تا آلیاژ‌های محکم‌تر و با‌دوام‌تری به دست بیاد. طلای زرد و طلای سفیدی که در جواهرات استفاده میشه، آلیاژی از طلای خالصه.

طلای زرد

طلای زرد وقتی با فلز‌های دیگه‌ای مثل مس، روی یا نقره ترکیب میشه، محکم‌تر میشه. مقدار طلا در استحکام، رنگ و ارزش آلیاژ روی تاثیر میذاره.

طلای سفید

فرق طلای سفید با زرد اینه که طلای سفید توی طبیعت پیدا نمیشه و در واقع آلیاژی از طلای زرده. برای ساخت طلای سفید، طلای خالص با فلز‌هایی مثل پالادیم، مس، نقره، منگنز، روی یا نیکل ترکیب میشه.

هر یک از این فلز‌ها ویژگی‌های مختلفی به فلز اضافه می‌کنن. برای مثال، محکم‌ترین و با‌دوام‌ترین نوع طلای سفید، آلیاژ طلای سفید با نیکل هست. محصول نهایی با رودیوم پوشونده میشه تا درخشندگی لازم به دست بیاد.

خلوص طلای سفید هم دقیقا مثل طلای زرد به وسیله عیار اون مشخص میشه.

اگه به نیکل آلرژی دارین، حتما قبل از خرید طلای سفید چک کنین که با نیکل ترکیب شده یا نه، چون ممکنه وقتی که ازش استفاده می‌کنین پوستتون واکنش نشون بده.

طلای زرد از طلای سفید محبوب‌تره

طلای زرد از قدیم برای حلقه‌های نامزدی و ازدواج استفاده می‌شده و در واقع اولین فلزی بوده که ۲۰۰۰ سال پیش برای حلقه ازدواج استفاده شده. هنوز هم سنتی‌ترین نوع حلقه، همون حلقه طلای ساده زرد رنگه.

در دهه‌ی ۱۹۹۰، طلای زرد برای مدتی محبوبیت خودش رو در دنیای مد از دست داد؛ دلیلش هم این بود که ظاهر مدرن‌تر طلای سفید محبوبیت بیشتری بین مردم پیدا کرد. طلای زرد بعد از مدتی دوباره به دنیای مد برگشت.

 

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید