آشنایی با سنگ ها و جواهرات

عیار طلا چیست؟

ویژگی طلای خالص

طلای استخراج شده از معدن به قدری نرم است که حتی با ناخن هم خراش برمی‌دارد. به قدری که در گذشته برای نشان دادن اینکه سکه دریافتی طلا است، آن را گاز می‌گرفتند. به این صورت که رد دندان در سکه نشان دهنده آن بود که سکه از طلا است. هرچقدر هم عمق دندان فرو رفته در سکه بیشتر بود، نشان از خلوص بیشتر سکه طلا بود. همچنین شاید دیده باشید که ورزشکارانی که مدال طلا دریافت می‌کنند، آن را در بین دندان خود قرار داده تا نشان دهند مدالی که در دست دارند دارای ارزش بالایی می‌باشد.

البته به دلیل نرمی طلا، شکل طلا در گذر زمان تغیر کرده است و نمی‌توان از آن در مصنوعات تزئینی استفاده کرد. اما برای اینکه بتوان طلا را در مصنوعات تزیینی به کار برد، باید آن را با دیگر فلزات ترکیب کنند تا دارای استحکام و چکش خواری بالایی بشود.

مفهوم عیار طلا

عیار طلا به نسبت طلا خالص استفاده شده در قطعه به وزن کل قطعه طلا، گفته می‌شود. برای درک این مفهوم ما وزن طلای خالص را  1000 در نظر می‌گیریم. یعنی در یک کیلوگرم طلای خالص 1000 گرم طلا وجود دارد. هنگامی که از طلای 750 صحبت می‌کنیم، در واقع یعنی در یک کیلوگرم آن 750 گرم طلا وجود دارد. به بیان دیگر 75 درصد آن طلای خالص می‌باشد. یا هنگامی که از طلای 705 صحبت می‌کنیم، در واقع یعنی در یک کیلوگرم آن، 705 گرم طلای خالص وجود دارد.

نوع دیگری از عیارسنجی طلا؟

البته نوع دیگری از عیارسنجی به صورت یک عددی بین 0 تا 24 عیار است. به طور مثال اگر 1000 گرم طلا را به 24 قسمت تقسیم کنیم. طلای 750 که 75 درصد از وزن آن طلای خالص است، برابر 18 عیار می‌شود. طلای 18 عیار یعنی 18 قسمت از 24 قسمت قطعه طلا را طلای خالص تشکیل می‌دهد. در این نوع از عیارسنجی، عیارهای معروف طلا عبارتند از طلای 12 عیار، طلای 14 عیار، طلای 18 عیار، طلای 20 عیار، طلای 22 عیار و طلای 24 عیار. همچنین این عیارها را به صورت 12K، 14K،18K ، 20K،22K  و 24K نیز نمایش می‌دهند. (حرفK  اول کلمه Karat به معنی عیار است.)

سخن آخر

مجموعه طلا سرا با سال ها تجربه در فروش انواع انگشتر طلا؛ دستبند طلا؛ النگو طلا ؛ گوشواره طلا ؛ گردنبند طلا ؛ پلاک طلا؛ سرویس طلا  به صورت حضوری  اینترنتی مشغول به فعالیت در استان اصفهان و سراسر ایران می باشد.

شما عزیزان علاوه بر طرح های موجود کلیه طرح های انتخابی و مورد پسند خود برای خرید شخصی، هدیه یا سرمایه گزاری می توانید در طلاسرا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید